Nagy Zoltán Mihály
Ellenvélemény
A Kárpáti Igaz Szó március 13-i számában mérsékelt érdeklődéssel olvastam Balla D. Károly válaszait a Magyar Írószövetségből történt kilépésének okait firtató kérdésekre. Korábbi megnyilvánulásai ismeretében ugyanis (irodalomszervezői tevékenységét beszüntette, 2002-ben kilépett a MÍSZ Kárpátaljai Írócsoportjából, évek óta különös hévvel, übermenschi szemlélettel, már-már napi penzumként becsmérli a Kárpátalján művelt magyar irodalmat stb.) előre "borítékolni" lehetett mindazt, amire a tőle megszokott, látszólag remek érveléstechnikával hivatkozni fog.
Sejtésemben nem csalódtam, s ezzel akár "ad acta" tehetném az ügyet, annál is inkább, mert – meglepően röviden és visszafogottan – a "másik fél", Vári Fábián László szintén nyilatkozott a szóban forgó ügyben.
Csakhogy éppen a nyilatkozatok terjedelmi és tartalmi aránytalansága – az újságolvasók szellemi képességeinek alábecsülésével párosulva – ad alkalmat arra, hogy Balla D. Károly a magyar társadalom, ezen belül az írószövetség ügyeiben kevésbé járatos embereket a rá jellemző módon, szándékosan megtévessze. Ennek az alattomos mesterkedésnek nem lehetek tétlen tanúja.
Óvakodom az általa elkövetett hiba megismétlésétől, nem kívánok a tévedhetetlen "igazságosztó" szerepében tetszelegni; csupán a véleményemet foglalom össze, amihez – talán a szerkesztőség is úgy véli – a Magyar Írószövetség tagjaként elvitathatatlan jogom van, s amit Balla D. Károly érvelésével összevetve az olvasóknak több esélyük lehet a tisztánlátásra.
Balla D. Károly legfőbb érvét, miszerint a Tilos Rádió elleni tüntetésen felszólaló Döbrentei Kornél beszéde és a tömeg reagálása megvalósította a "gyűlöletkeltést", "ráadásul az indulatok nem valamely politikai ellenfél, hanem egy vallási és etnikai kisebbség ellen (kiemelés B. D. K.-tól) irányultak" – tragikomikusnak tartom, hiszen e logika szerint gondolkodva – hányadszor már! – ismét eljutunk a szomorú felismerésig: a mai Magyarországon az ilyen-olyan kisebbségek, másságok (és önjelölt szószólóik) joggal, vehemensen, zsarolásszerűen tiltakozhatnak többnyire mondvacsinált sérelmek ürügyén, ám a keresztényellenes (s így: magyarellenes), a rádió nyilvánossága előtt elhangzó kijelentés elleni tiltakozás – megbocsáthatatlan bűn. Más szóval: a kereszténység, s ezzel együtt a magyarság nemzeti-vallási érzületének bemocskolása, veszélyeztetése megengedett – az effajta cselekmények elleni tiltakozás viszont nem tolerálható. Mármint Balla D. Károly szerint.
Talán bennem a hiba, de én ezt a jelenséget, törekvést tartom torznak, antihumánusnak.
Hogy a magyarság (az ázsiai eredet okán, európai szemmel nézve) maga is egyfajta másság, amelyre századok óta a befogadói készség jellemző, s e minőségében legalább annyira, vagy még inkább jogosult a védelemre, mint a jogaikat irritáló nagyhangúsággal hangoztató, azokat a befogadó nemzet kárára érvényesíteni kívánó egyéb másságok – Balla D. Károly számára semmit sem jelent, hiszen ő, a Tövisek közt c. költemény szerzője, a Töredék hazácska c. kötet összeállítója és kiadója rég nem azonos korábbi önmagával – magatartásában száznyolcvan fokos fordulat következett be, miután az alapjaiban rosszul értelmezett liberalizmus szolgalelkű apostolává avanzsált.
A Balla D. Károly által említett magas erkölcsiség jegyében, józan ésszel csakis a Tilos Rádióban elhangzottak ellen lehetett és kellett volna tiltakoznia minden írástudónak. Az Írószövetség választmánya a jelzés szintjén (a gondolatrendőrség rátukmálni kívánt szerepének elutasításával) ezt meg is tette, s azok az írók, akik emiatt a távozva-szembefordulást választották, önmaguknak köszönhetően részesültek kudarcélményben: a faroknak nem sikerült kénye-kedve szerint csóválnia a kutyát, s ez így van rendjén.
Érvelése során Balla D. Károly nem riad vissza saját kitalációjára (durvábban: hazugságára) épülő ítélkezéstől sem. Döbrentei alternatív Kossuth-díját "feltűnő" véleménynyilvánításként, a szolidaritás jeleként állítja be, jól érzékelhetően azt sugallva, nem véletlenül történt a díj odaítélése épp mostanában. A valóság, amit Gyurkovics Tibor világított meg egy rádiós beszélgetésben, egészen más: az alternatív Kossuth-díj várományosai közt Döbrentei neve már másfél évvel korábban felmerült, s csak azért nem ő kapta akkor, mert a kuratórium (egyébként érthető módon, részben kegyeleti okokból) célszerűnek tartotta az akkoriban elhunyt Wass Albertnek odaítélni. Az ügy iránt érdeklődő olvasók előtt ezek után talán kirajzolódik a hiteles kép Balla D. Károly "magas erkölcsiségének" mibenlétéről.
Eldönthetik azt is, beszélhet-e az Írószövetség iránt érzett "roppant háláról", aki a Döbrenteinek tulajdonított "gyűlöletkeltést és antiszemitizmust" egy könnyed mozdulattal megpróbálja kivetíteni az Írószövetség egészére. (Apropó, a szövetség tagjaként ezt a szándékot személyes sértésnek is tekinthetném, mert életvitelemben és műveimben nemegyszer tanúsítottam, mennyire irtózom mindenféle szélsőségtől. Ezek etnikai vonatkozásánál maradva egykori tanítómmal, Kecskés Bélával vallom: föld virága minden faj, tehát egyiknek sincs joga a másik életterét szűkíteni, még kevésbé elbitorolni.)
Nem beszélhet a szövetség "megtépázott tekintélyéről", aki általában tagadja az irodalom – s így az írók – társadalmi felelősségét, küldetését, de – láss csodát! – önző, piti érdekek védelmében, a nemzeti érdekek ellenében elvárta annak az ő kívánalmai szerinti megnyilvánulását a szövetség vezetésétől. Ebből a szempontból nézve úgy tűnik, a kilépő Balla D. Károly tekintélyén esett újabb, jóvátehetetlen csorba.
Felsorolni a kilépők egy csoportjának nevét, de elhallgatni – hogy csak néhányukat említsem – a bennmaradó Csoóri Sándor, Jókai Anna, Kányádi Sándor, Nagy Gáspár, Sütő András nevét – tipikusan ballad.károlyi módszer, szánalmas kísérlet az önigazolásra.
(Nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de zárójelben talán érdemes megjegyezni: szerény véleményem szerint csak jó írók és kevésbé jó írók vannak; a Balla D. Károly által említett "nagyság" címkéje alatt nem feltétlenül találunk kiváló alkotót. Más kérdés, hogy napjainkra az "ügyeletes zsenik" tündököltetésének jelensége jellemző, hasonlóan a sztárok világára, ahol pénzzel, agyonreklámozással sorozatban gyártják a "kiválóságokat".)
Arcátlanság, hogy Balla D. Károly a kilépésekért egyértelműen az Írószövetség vezetőségét próbálja felelőssé tenni. A "kilépéseket kikényszerítő helyzetet" valójában ő és elvbarátai teremtették, mert frontálisan ütköztek az Írószövetség gerincességével, annak a szervezetnek az ellenállásával, amely fennállása óta a nemzet előtt és iránt vállalt, visel felelősséget, nem a nemzeti érzületet alapjaiban támadó, vagy "csak" nem becsülő, az egyedül üdvözítőnek feltüntetett liberalizmus vírusával megfertőzödött személyek, csoportocskák iránt.
A kérdezők által választott gyűjtőcímet – "Válságban a Magyar Írószövetség" – erős túlzásnak tartom. Egy magára valamit adó lap – kivált ha közéleti – nem veheti át kritikátlanul az igencsak elburjánzott kereskedelmi televíziók és rádiók szenzációhajhász módszereit, szlogenjeit.
Azzal, hogy a szövetség az általa képviselt elveknek megfelelően a sarkára állt, néhány tucat tagja pedig emiatt kivált belőle – nemhogy válság következett volna be, hanem fordítva: most alakult ki igazán az egység. A magyar szellemi elit háborúsdijában legalábbis határozottabban kirajzolódtak a frontvonalak.
Ami a "Szűkebb pátriánkban látszólag homlokegyenest ellentétes nézetek" kialakulását illeti, nem árt némi pontosítás: egy jelentéktelen kisebbség (B. D. K. személyéhez köthető) nézetei állnak szemben a többi itt élő alkotó elveivel, ékes bizonyítékául annak a sajnálatos ténynek, hogy Balla D. Károlynak sikerült kirekesztenie önmagát közülünk, s nem vertikálisan (ahogy ő hiszi), hanem horizontálisan, pályán kívülre sodródva. A puszta létfenntartás gondjaival küszködő közösségtől elidegenedett "világpolgár" pózában tetszelegni nem erény, de felelőtlenség, az egyén mérhetetlen önzésének megnyilvánulása.
Nem várom el az újságolvasóktól, hogy véleményemet védőoltásnak tekintsék a liberalizmus kárpátaljai propagátorának kígyómarása ellen. Csak azt remélem, hajlandók az érveket pro és kontra mérlegelni, mielőtt ők maguk is állást foglalnak ebben a mesterségesen felfújt ügyben.
Nagy Zoltán Mihály |
A szerkesztőségtől
Megütközve és értetlenül olvastuk Nagy Zoltán Mihály lapunk hangvételétől idegen, személyeskedő írását, amit publikálás előtt az érintett Balla D. Károlynak is megküldtünk. Bár nézeteit nem osztjuk – nem oszthatjuk –, a szabad véleménynyilvánítás iránti elkötelezettségünk alapján betűhíven, szerkesztés és rövidítés nélkül közreadjuk. Anélkül, hogy az állítások sokaságának igaztalan voltára rámutatnánk, a lapunkat is érintő néhány vád visszautasítását és bizonyos elvi kérdések tisztázását szükségesnek tartjuk.
1. Úgy véljük, az igazságot nem rőfre, pontosabban sorszámra mérik. Balla D. Károlynak és Vári Fábián Lászlónak, mint a történtekre megnyilvánulásaikból ítélve ellentétesen reagáló két József Attila-díjas költőnek(!) tettünk fel hasonló tartalmú 3–3 kérdést, amelyre ők az általuk indokoltnak tartott terjedelemben válaszoltak. Külön örültünk annak, hogy bár érdeklődtünk afelől, hogyan látják a másik fél ellenkező értelmű reakcióját, egyikük sem személyeskedett, nem minősítették elítélően egymás magatartását, tartózkodóan mindketten azt nyilatkozták, a kilépés vagy bennmaradás egyéni mérlegelés eredménye. A magunk részéről ezzel egyet is értettünk.
2. Vissza kell utasítanunk azt a vádat is, miszerint lapunk kritikátlanul átvette volna "az igencsak elburjánzott kereskedelmi televíziók és rádiók szenzációhajhász módszereit, szlogenjeit." Az Írószövetség válsághelyzetére utaló címünk, úgy véljük, fedi a valós helyzet súlyosságát – ezt a testület tisztségben maradt prominensei sem tagadják (alább idézzük Pomogáts Béla korábbi elnök véleményét).
3. Nem tudjuk elfogadni Nagy Zoltán Mihály azon nézetét, miszerint Balla D. Károly véleményével egyedül állna az összes többi kárpátaljai alkotóval szemben. Ilyen "közvélemény-kutatás" ugyanis nem készült, nem vagyunk, és alighanem a szerző sincs birtokában ilyen felmérésnek. A MIKICS tagjaként főszerkesztőnk március 12-én mellesleg rákérdezett Vári Fábián Lászlónál, nem kíván-e tanácskozni ez ügyben a kárpátaljai írócsoport tagsága. A válasz akkor elutasító volt.
4. Cáfolnunk kell a szerzőnek azt a nézetét is, hogy Balla D. Károly kérdéseinkre válaszolva az igazságosztó szerepében tetszelgett volna; ilyesmihez lapunk nem adott volna teret. A kérdezett általában egyes szám első személyben beszélt, válaszaiban gyakorta előfordultak ezek a kifejezések: a magam részéről (kétszer is); azt gondolom; szerintem (kétszer); számomra; azt hiszem – azaz következetesen a saját véleményét fogalmazta meg.
5. Továbbra is azt gondoljuk, ha 135 író (ami azért több, mint "néhány tucat"), köztük igen jelentősek és baloldalisággal vagy liberalizmussal aligha "vádolhatók" (említsük csupán a Református Teológia díszdoktorát, Szabó Magdát, vagy a katolikus elkötelezettségéről közismert Beney Zsuzsát) a történtek miatt távoztak az írószövetségből, akkor a jelenség mögött valós okok húzódnak meg. Nagy Zoltán Mihály eldöntheti, kedveli-e vagy sem a kilépett neves szerzőket és műveiket, ám igaztalan vádakkal illetni őket... Talán nem fölösleges a mérsékelt magatartásáról ismert, és a szövetség jövőjéért belülről munkálkodó Pomogáts Béla szavait idézni, aki egy friss interjújában ezeket mondta: "...azt, hogy most már több mint száz író kilépett a szövetségből, és közöttük olyanok, mint Szabó Magda, Esterházy Péter, Konrád György, Nádas Péter, Parti Nagy Lajos, és még egy sereg kiváló név – én kifejezetten tragikusnak tartom, hiszen az ő távollétükben nem lehet magyar irodalomról beszélni."
6. Nagy Zoltán Mihály többször is kárhoztatja a liberalizmust, követőjét "szolgalelkű apostol"-nak nevezi, "liberalizmus vírusá"-t, liberális "kígyómarást" említ nagy indulattal. Nem tisztünk világnézeti kérdésekben állást foglalni, de vajon mit szólna a szerző egy olyan cikkhez, amelyben valaki a "kereszténység vírusáról" beszélne, a konzervatív, nota bene! szociáldemokrata eszmék hű követőinek szolgalelkűségét és kígyómarásait kifogásolná. Megítélésünk szerint – noha sajnos szűkebb pátriánkban többen próbálkoznak vele – senkinek sincs semmilyen felhatalmazása arra, hogy bármelyik eszmerendszerhez, világnézethez való kötődést (de ugyanígy: vallást, fajt, nemzetiséget, nemi identitást) eleve rossznak, bűnösnek nyilvánítson. Ezúton szeretnénk leszögezni, hogy az effajta megbélyegző szemlélettel lapunk – a cikk és Balla D. Károly rövid, ez alkalommal személyeskedéstől sem teljesen mentes válaszának publikálása ellenére – messzemenően nem ért egyet.
Balla D. Károly:
Köszönetnyilvánítás
Nagy Zoltán Mihálynak
Kedves Zoltán,
a napokban olvastam e lapban, hogy kíváncsiságból lettél az ateizmusáról és nagyhatalmi sovinizmusáról hírhedett szovjet kommunista párt tagja. Miután még Gorbacsovhoz sebtében verset írtál (kíváncsiságból?), majd kiléptél SZKP-ből nem sokkal betiltása előtt, azután azt nyilatkoztad, hogy párttagságod 11 és fél éven át tartott (Hatodik Síp, 1990/3). Eszerint több mint egy évtizedre volt szükséged kíváncsiságod kielégítésére. Ezek alapján bízom abban, hogy a nacionalista elvakultságban való alámerülésed és a kereszténységre hivatkozó, de annak eszméjével szögesen ellenkező erkölcsi ámokfutásod sem tart sokkal tovább egy évtizednél, és majd valamikor 2010 után vélhetőleg a dohányzás és az alkoholfogyasztás ellen küzdők dühödt táborában találhatlak.
Ami mostani írásművedet illeti, örülök, hogy a realizmus tájain tett tévelygéseid után sikerült a valóságtól teljes mértékben elrugaszkodnod és rátaláltál igazi, őszinte hangnemedre és stílusodra. Gratulálok „Ellenvélemény” című posztmodern novelládhoz, és köszönöm, hogy főszereplőjévé engem megtettél. Alkalomadtán igyekszem szívességedet viszonozni.
Baráti üdvözlettel:
Balla D. Károly
Nagy Zoltán Mihály: Nyilatkozat
Köszönöm a Kárpáti Igaz Szó szerkesztőségének, hogy Ellenvélemény című írásomat publikálta. A hozzá mellékelt, Balla D. Károlyt védelmező szerkesztőségi kommentár kapcsán azonban – a legkirívóbb félreértések és félremagyarázások tisztázására hagyatkozva – kénytelen vagyok megtenni észrevételeimet.
1. Az írószövetségből történt kilépésekről először a kereskedelmi tv-csatornák híradásából értesültem, Válságban a Magyar Írószövetség cím alatt, ami szóról szóra megegyezik az általam túlzásnak vélt gyűjtőcímmel. Mi kell még a szenzációhajhász szlogen kritikátlan átvételének bizonyításához?
2. Annak kiderítésére, hogy a kárpátaljai alkotók túlnyomó többségének a kilépésekről alkotott véleménye és irodalom-felfogása mennyire különbözik a Balla D. Károlyétól, elegendő elolvasni műveiket.
3. Amikor cikkemet írtam, 85–90 kilépőről adott hírt a média, s ez megfelel a "néhány tucat" fogalmának.
4. Kijelentésem, miszerint az irodalmi "nagyság" címkéje alatt nem feltétlenül, azaz nem minden esetben találunk kiváló alkotót, csak azt jelzi, hogy Balla D. Károly értékítéletét nem tartom megfellebbezhetetlennek.
5. Az általam régóta nagyra becsült Pomogáts Bélától vett idézettel – így, szövegkörnyezetéből kiragadva – nem tudok mit kezdeni. Kétlem, hogy ő egyértelműen azt sugallná, a kilépő írók "elvesznek" az irodalom számára. Pomogáts mindünknél jobban tudja, irodalmi művek létrehozásának nem feltétele az írószövetségi tagság. Azon kívül, illetve más írószervezetek tagjaként eddig is gazdagították irodalmunkat kiváló írók – miért lenne ezután másként?
6. A keresztény eszmeiség és a szabadossággá silányított liberalizmus közti egyenlőségjel kitevését nagyfokú felelőtlenségnek tartom. Egy közéleti lapnak ezt a hibát nem kellett volna elkövetnie.
7. Vitairatom napokig Balla D. Károly rendelkezésére állt, hogy "felkészülhessen" belőle. Ennek ellenére tőle csak egy alantas indíttatású gloszszácskára telt, amely őt magát minősíti.
Nagy Zoltán Mihály
A szerkesztőségtől: E levél közlésével a magunk részéről a vitát lezártnak tekintjük.
|